måndag 27 januari 2014

Träningsplanering

Vi drar till ridhuset i morgon för att träna lite mer markarbete och självfallet klurar jag redan på vad vi ska göra.

Jag kommer att göra ungefär samma sak som förra gången, det vill säga "hinder" på långsidorna och diagonalen.

På det viset (på "långa spår") är det enklare att få flyt och när man inkorporerar diagonalen kan man dessutom fritt byta varv och göra det till en "evighetsbana".

Jag bygger gärna studs för att komma åt den gymnastiserande verkan av träningen annars lägger jag allt krut på att enkelt, smidigt och helt smärtfritt komma igång med hoppningen.

Man ser inte mig exempelvis lägga in halter mellan hindren (eller direkt efteråt), det går emot min träningsfilosofi.

Att gå in i direkta dragkamper, oavsett hur korta de är, lämnar jag åt andra.

I den händelse att min häst blir till sig och brallar lite (vilket hänt en del under min tidigare hoppkarriär) känner jag endast glädje. Tack och lov för att hästen blir lite glad och busig av att hoppa hinder- that's the point! 

Att jag mer eller mindre upprepar samma övning som förra gången är även för att det ger ett snabbt kvitto på om träningen fungerade.

Blev vi tränade? Känns det bättre, enklare, mer harmoniskt, roligare.. än förra gången?

Om inte är det läge att analysera mer.

Jag är hur som helst mycket taggad och tror det blir riktigt roligt.

Att kunna erbjuda hästarna en tillvaro som gör dem glada är hela vitsen med att ha häst och utgör för mig den ständiga strävan och rent ut sagt meningen med livet.

Viljan att utvecklas som ryttare och hästägare handlar om just det - hur jag blir bättre på att locka fram allt det som mina hästar har att erbjuda.

Eftersom hästarna befinner sig i fångenskap behöver de mig för att få sina behov tillgodosedda vilket gör vår samvaro till någon slags symbios men man ska inte inbilla sig att man kan lära hästen något som den inte redan kan naturligt.

Hästarna har svaren, det är vi människor som måste lära oss.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar