onsdag 14 augusti 2013

Långritt

Aaah, herrejesus va långt vi red igår.

Vidgade våra vyer på mer än ett sätt då vi för första gången någonsin tog med Fester som handhäst. UNDERBART.

Jag använde mitt långa rep + delta så att jag kunde "haka i" på sidorna istället för mitt under hakan bara, han fick ha sin fina lädergrimma på sig premiärturen till ära.

Allt för att det ska vara så bekvämt och säkert som möjligt.

I början ville han mest nosa på mina fötter och tugga på RucjRucjs tyglar men vi kom in i det hela väldigt bra efter någon timme eller så... :P

RucjRucj fick ha sitt så kallade hackamore och lite vaddering på ryggen men det var allt.

Visst regnade det lite på oss men det var fullt hanterbart och inte behövde vi möta någon heller (möten med hästar och hundar vill jag gärna besparas), ja undantaget en man som pratade engelska och sprang så overkligt fort att han liksom körde om oss och försvann.

Det blev mest skritt och trav men vi lyckades klämma in en del galopp, Fester fortsatte trava så det gällde att hålla galoppen tillräckligt samlad för att inte springa ifrån Festsson. Bra träning!

Till en början kändes RucjRucj ogymnastiserad och lite mer på bogarna än vanligt, jag känner direkt att han använder sin starka sida mest och vill gå lite lite (knappt märkbart) "på snedden". Vilket kan förklaras av att jag faktiskt inte ridit på länge, det har bara blivit promenader och cykelturer den senaste tiden, jag kunde inte heller "rida" lika mycket som vanligt då jag höll repet med båda händerna och hade mitt lilla bihang att styra samtidigt.

Efter en stunds ridning (och lite öppna/sluta) kändes han normalbra igen.

När jag flera timmar senare hoppade av var det en riktigt hjulbent cowboy som landade bredvid min vita springare.


På kvällen blev det förstås jättefint väder... Den här lilla skithagen är hästarna förpassade till.



Den där stigen (som leder fram till grinden) må vara fin under dagen men jag kan försäkra att den förvandlas till något mörkt, dimmigt och mycket rysframkallande under dygnets senare timmar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar