tisdag 27 augusti 2013

Hästköp!

Nu har jag i viss mån gjort mig skyldig till ett hästköp. 

Jag skriver så för att Emma, som affären gäller, började rida hos mig på mina hästar för några år sedan. Att hon idag står som ägare till sin alldeles egna häst blir bara ännu roligare av det faktum att hästen i fråga är en tvättäkta Arab.

Det verkar allt som att jag och mina fina hästar har tillåtits utöva ett visst inflytande.


Saker att tänka på när man nyss fått hem sin nya häst. Skriver generellt men med Emma och Salsa i viss åtanke förstås.

Släpp inte ihop hästarna direkt, finns ingen anledning att ta den risken, låt dem stå bredvid varandra med en adekvat "kanal" mellan hagarna så det inte går att nosa över tråden med risk för frambenssparkar i stängslet.

Ta det lugnt. Om hästen har rest långt eller dåligt låter man den ta igen sig men man bör heller inte "ställa av" hästen i någon vecka innan man sätter igång. I det här fallet är det en smart och pigg häst som kommer direkt från att ridas varje dag. Skulle man låta henne stå oaktiverad i flera dagar har man bara fått sig en skopa överskottsenergi att deala med utöver att hästen bytt miljö och förmodligen kommer "reagera" på allt nytt.

Respektera hästen. Den kanske inte uppskattar lika mycket som dig att få gosa i tid och otid, låt relationen komma efterhand, att bara låta bli hästen kan i många fall vara det enklaste sättet att få hästen att vilja komma fram till dig.

När ni ska umgås var enkel, säker och rolig. Ta med hästen ut på en rask promenad, för dig självsäkert och lugnt och undvik en massa hanteringsövningar de första dagarna. Om hästen inte redan är fokuserad på dig är det onödigt att be den stå still länge, backa, svänga och så vidare, man ska akta sig för att ge kommandon som har stor risk att misslyckas. Keep it simple och låt den lite tittigare hästen få koncentrera sig på att endast följa dig, du verkar ju veta precis vart ni ska ;)

När det är dags att rida, gör det på en plats som ni redan varit på till fots, på det viset har du köpt dig självsäkerhet då du vet att hon förmodligen inte kommer att upptäcka något nytt potentiellt hot.

Minimera riskerna och maximera säkerhetstänket.

Om möjligt låt någon mer erfaren som du har fullt förtroende för rida hästen lite parallellt med dig i början. På det viset kan hen (hästen) få motion och "utlopp" för sin energi samtidigt som den kan få använda hjärnan lite mer med någon som vågar och kan "göra lite mer" med den.

I det här fallet är det ju en första häst som inhandlats och att ta erforderlig hjälp kan bespara en mycket. Det är viktigt att det känns kul och blir rätt från början.

Vill så gärna komma och hälsa på er! Hoppas hoppas jag kan lösa det snart.



3 kommentarer:

  1. Komsikomsi! Vi gör framsteg varje dag jag och Salsis. Hon är bäst och duktigast!
    Idag har vi varit ute och sprungit. Jag måste införskaffa springskor, inte OK att trava runt i kängor.

    Häromdagen var vi på en långpromenad och mötte en fyrhjuling. Den var såklart snäll och stannade.
    Trodde såklart att en fyrhjuling på en trång skogsstig skulle vara livsfarlig men icke då. Salsa hittade i raska förbifarten hö på fyrhjulingens flak som hon knep åt sig en tugga av. Fick be om ursäkt till de som satt i fordonet. Man får ju skämmas.

    Efter det träffade vi på några får. De däremot, var hemska hemska monster.

    Salsa kan förresten inte leva utan Kalle, och Kalle kan inte leva utan Salsa. Kärlek.

    SvaraRadera
  2. Haha, låter jätteroligt.

    Går de tillsammans nu, är de fortfarande ute i beteshagen? Åh, jag vill komma nu :(

    Kanske nästa vecka? Mina hästar är ju numera faktiskt satta i trygghet för första gången på nästan ett år -HALLELULJA!!

    SvaraRadera
  3. Ja, de går tillsammans. Har aldrig sett Kalle så nöjd med en annan häst, någonsin.
    Och de kommer gå i storhagen så länge det bara är möjligt! Vi ska tvinga markägaren att rensa ur vindskyddet så hästarna kan gå där även när det börjar bli kallare. Just nu är det som bekant bara en jättehage.

    Ja nästa vecka om du vill! Jag är ledig tisdag till söndag så kom när som helst. Är SÅ glad för din skull att det löst sig för hästarna!
    Tjoho!

    SvaraRadera