torsdag 17 juli 2014

Mycket bra

Idag gick det bra hela passet, Rucj var en motiverad och glad häst relativt omgående och bjöd inte på något inledande "krånglande" bortsett från att jag fick dra honom ur boxen (var ju väldans skönt att bli ryktad... haha).

Med bjudning blir förstås allt så mycket enklare.

Jag valde det raka gummibettet idag vilket säkert hjälpte en hel del, nu fick vi ett lugnare och stadigare stöd även om flugorna fortfarande får honom att kasta en hel del med sitt lilla huvud.

Enda anledningen att jag kämpat på med det gummiklädda tredelade bettet är att jag tror att man inte får tävla på bett som helt saknar metallkärna.



Får väl kolla upp det ordentligt så jag åtminstone inte drygar mig i onödan.

Jag red faktiskt med sporrar och det måste jag säga var ett bra verktyg för dagen, de möjliggjorde att jag kunde korrigera bakbenen mycket mer effektivt än utan. Han vill gärna gå lite som en banan med rumpan åt sidan och det vill förstås inte jag, nu kunde jag vara mer precis och det gav ett mer "exakt" resultat.

Efteråt tänkte jag ta ut Festsson men de var så överjävligt gulliga med varandra när jag släppte ut Rucj så jag hade inte hjärta att ta Fester därifrån.

Tur att man inte är så blödig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar