lördag 26 juli 2014

Dressyr?

Egentligen är ridning och dressyr synonymt. 

All ridning är dressyr.

Trots det har jag så svårt att anse att jag ägnat mig åt företeelsen i fråga. När man inte rider på någon som helst nivå (haha, jag menar helt utan skolor och grejer) känns det helt kocko att påstå att nu dressyrtränar vi minsann.

Hur som helst gick jag upp tidigt för att rida dressyr  innan det blev tortyr-värme.

Satt upp 8.15 och red till kl 9, hu det var inte tillräckligt tidigt, jag hade inte kunnat sitta i sadeln en minut till.

Det gick väl ganska bra ändå. Vi var ensamma på anläggningen (om man bortser från hästarna som stod och åt morgonhö i hagarna) vilket kändes riktigt lyxigt.

Rucjplutt var tittig, spänd och seg men han lyssnade på mig och var ändå ganska glad i att få röra på sig. Han tog hjälperna lite halventusiastiskt men vi hade relativt bra kontakt och det är sannerligen det viktigaste.

Slänger in en halvkul bild från härom dagen:

Testade lite travökningar och hejsan svejsan vad bra jag är på att sitta på min häst. Inte. Tror jag tappade ena stigbygeln två gånger...

Försökte igen med ett hål kortare läder och då gick det väl lite bättre. Rucj må vara nästan tillräckligt hög för mig i teorin men när jag länger lädren till dressyrmått är det inte mycket häst att sitta på vilket gör det ännu svårare att hålla en "stadig" skänkel och sits. Bara för att skylla ifrån sig lite.

Ett annat problem är ju dessa satans påfund till bokstäver. HUR vet man var bokstäverna längs medellinjen är?? Man måste ju titta åt sidan för att kunna se om man är i höjd med de bokstäver som faktiskt existerar i verkliga livet.

Åh hjälp, alltså jag är så kass, kan inte sitta ner eller hålla händerna där de ska vara och kan knappt bokstäver eller ens ridvägar. Yeeha!

2 kommentarer:

  1. Jag vill se bildbevis, med dressyrsadel =) låt Adam logera er på en ganska stor volt. Gör en knut på tygeln och en mjuk inspänning typ halsförlängare. Lägg upp stigbyglarna framför sadeln och bara SITT. Tänk dig att dina knän ska peka nedåt och att din mage ska "guppa" framför resten av din kropp. Tänker du så får du fram höfterna och skänken kommer på plats och du kommer NER i sadeln. Ah, önskar jag var med!

    SvaraRadera