torsdag 10 oktober 2013

Träningstänket just nu

Även om jag ter mig oseriös i vissas ögon, med mina skogsturer i grimma och fullständigt omatchande utrustning, ska man för den sakens skull inte tro att jag bara rider runt lite slumpmässigt. Oh nej.

Fullt fokus gäller, planenligt fokus.

Nu ligger fokus på framåtbjudningen och glädjen.

När jag säger framåtbjudningen så är det just det som åsyftas - FRAMÅT.

Utan ovanstående komponenter kommer man inte vidare på ett bra sätt och de behöver befästas. Där ligger vår träning just nu.

Jag "kontrollerar" att RucjRucj är rakriktad och tar lika mycket skjutkraft från båda bakbenen men i övrigt låter jag honom i stort sett vara.



Här är formen precis där jag vill ha den, halsen "kommer ut", ryggen är "uppe" och man kan ana att välvningen är åt rätt håll så att säga i hela överlinjen. Det här är som sagt idealformen i dagsläget.



Jämför med detta:


Jag slarvred någon sekund för att påvisa skillnaden mellan harmonisk ridning och icke harmonisk ridning. För en känslig häst som RucjRucj räcker det med ett obefogat tygeltag för att han ska tappa form och bjudning och det sker som synes på blott ett ögonblick.

För mig som gärna blir överseriös i ridningen är det viktigt att släppa loss lite också.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar