måndag 7 oktober 2013

Spartips

Att hästar äter upp hela plånboken är ett välkänt fenomen. 

Därför är det viktigt att man lär sig hur man kan snåla in på andra områden, här kommer mina bästa överlevnadstips:

* Frisör? Sax + spegel = do it yourself!

Min mamma klippte mig lite sporadiskt under min barndom, efter 12-års åldern har jag "skött" mitt hår själv, inte en endaste gång i mitt 27-åriga liv har en frisör satt händerna i mitt hår. Billigt å bra.

Nu var det några år sedan jag färgade håret men visst har jag haft mina "perioder" i yngre dagar...




* Shoppa? Haru slut på kläder? Nej just det.

Det går lika bra att ärva kläder som att köpa nya - och det blir helt gratis! Springa runt och spontanshoppa? Nej nej! Det kan gå år utan att jag "får" ett endaste nytt klädesplagg.

Blott 14-åriga jag, skjortan har jag fått av en kompis till min mamma, ridbyxorna fick jag av min kusin, sockorna har farmor stickat och skorna var min farsas från början.


Huvudbonaden fick jag av en polare, tröjan har jag snott av Adam, jeansen fick jag av en kompis för över tio år sedan, handskarna har jag snott på jobbet men stövlarna har jag faktiskt unnat mig själv (200 spänn).


Samma ridbyxor som på den övre bilden (japp över ett decennium senare), chapsen var mammas från början (ja hon hade en kort kort period som ridskoleryttare) och jackan har Adam skänkt mig.


* Fika, festa, äta ute...? 

Jag har en mycket god vana av att mäta allting i hö. Det går till så här: 

1 kaffe = 8-10 kg hö, 1 drink = 20 kg hö, osv...

Kan jag leva utan kaffe och drinkar? Ja. Kan jag leva utan hö? Nej.


* Smink, hårvårdsprodukter, etc.

När ens nyaste mascara visar sig vara utgången för 7 år sedan kan man glatt konstatera att det inte gått åt några onödiga pengar åt det hållet inte, haha.

En annan grej som jag måste spara en massa tid och pengar på är att jag inte larvar mig med att raka benen och dylikt, tänk vad många produkter som jag sparar in på bara så där. Deodoranter däremot är en attiralj som jag ibland kan känna ett visst behov av men då stjäl jag helt sonika en skvätt Adam. Då får man dessutom gå runt och dofta som honom hela dagen -perfekt!

Handfasta spartips när det gäller själva hästarna:

Här gäller ett ord och det ordet är SPLURGA! Alltså på ren svenska eller engelska, spendera - splurge!

Lägg de där extra tusenlapparna på en sadel som verkligen passar.

Kosta på att analysera fodret, informationen kan i bästa fall till och med spara in pengar på kraftfoderkontot.

Ta ut hovslagaren igen redan efter 5 eller 6 veckor om din häst behöver det, 8-veckors intervall isn't for everypony.

Känns hästen inte helt hundra? Ta ut en veterinär, equiterapeut eller vad nu situation kräver - vänta inte!

Prioritera, om budgeten är begränsad gäller det att lägga pengarna på rätt saker. När ett par ridstövlar kostar lika mycket som nya däck till transporten kanske stövlarna får stå tillbaka för att ge plats åt det mycket tråkigare inköpet av däck.

Ta hjälp, en bra tränare/mentor kan bespara dig mycket möda och stort besvär.


Jag skrattar inte hela vägen till banken men hästarna skrattar i hagen. 

Det är min förmögenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar