torsdag 19 september 2013

Ja... ha...

Veterinären kunde inte heller säga vad "det" är.

Så här är det i alla fall:

För några dagar sedan började han få kala fläckar på halsen, sen blev han svullen bakom ganascherna (lymfkörtlarna alltså, om jag inte tänker som ett pucko just nu) och flera små svullnader har kommit och gått på hela halsen.

Igår började vissa av de kala fläckarna att vätska och äckla sig, de blev såriga helt enkelt och han hade även fått små sår i mankammen. Som en ren tillfällighet (eller??) har han även fått mugg, rejält, på båda fram.

Han kliar sig inte utan det kommer "inifrån" så att säga, ingen klåda eller obehag visar han -alls.

Jag tyckte att han var hängig igår men idag var han verkligen i sitt esse. Sprang ikapp med Fester och de brottades som aldrig förr, ner på knä, upp och stegra, springa som galningar, snyggtrava och så vidare...

Kan säga att hela kotorna var blodiga efteråt men inte verkade han ledsen för det inte.

Jag har inte gjort något annorlunda, inte använt medel eller bytt foder eller något liknande. I hagen växer det uttryckligen bara gräs vilket jag varit otroligt tacksam för då Fester för första gången på hela sommaren inte har minsta tillstymmelse till åverkan någonstans längre. Hans vita ben och mule reagerar ju på minsta lilla "dåliga" växt eller jord.

Som grädde på moset kunde jag inte heller passa på att vaccinera dem eftersom Rucjplutten förmodligen, bevisligen kanske är ett bättre ord, har något pågående skit i kroppen.

Kontentan var i alla fall att jag får avvakta och se helt enkelt, ägna mig åt sårvård så gott det går och hoppas att det ger med sig. 

Jag kan ha is i magen så länge han själv tycker att han mår prima men annars vete fan vad jag gör.


Jag har ju ingen kamera i min antikvitet till telefon men under morgondagen ska jag försöka fixa bilder på skiten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar