tisdag 30 juli 2013

Finlir

Om uppkopplingen tillåter ska jag gå igenom gårdagens dressyrpass.

I vanlig ordning ska det borstas och promeneras innan något mer avancerat sker.

Jag "flyttar" även RucjRucj från marken innan jag sitter upp, dels för att kolla att han verkar lika vig som vanligt åt båda hållen men även förstås som en del av uppvärmningen. Det ser ut så här:


Om mitt kroppsspråk inte räcker hjälper jag till med spöet ovanför hasen.


Det splitternya schabraket fick jag till skänks av Emma och det passade ju perfekt verkligen men man kan ju undra varför jag inte tog det bruna tränset istället..? Haha, jag måste bättra mig.

Så klart ska Fester vara med på ett hörn, min lilla älskling <3


Ibland fortsätter jag skritta en stund när jag hoppat upp (han har alltid minst en kvarts skrittande i kroppen redan) och går sedan direkt på galoppen men igår började vi i trav. 

De första minuterna rider jag lätt/står upp och som synes är det lång hals som gäller. Fokus ligger på att komma framåt och släppa upp ryggen. RucjRucj har inte någon överdriven framåtbjudning, han svarar snällt på hjälperna men inte mer, därför är det extra viktigt att faktiskt rida "på" lite.




Efter något varv i trav lägger jag in lite galopp.


När bakbenen skjuter på ordentligt och han känns "lös och ledig" i kroppen så börjar jag be om mer samling och därigenom omvandla en del av skjutkraften till bärkraft.


 Och sen har vi hela passet på oss att vara oense om formen, för hög:


För låg:

Nu skojade jag förstås men visst finns det ett visst mått sanning i det. Jag varierar formen och kräver ingen riktig "tävlingsform" längre stunder än vad jag känner att han är bekväm med, jag rider gärna ut halsen då och då men det jag inte vill är att han går med näsan bakom lodplanet. Okej, jag är inte rabiat, att han pendlar lite med huvudet är bara naturligt och att det i vissa sekvenser gör att han är lite bakom lod det gör mig precis ingenting.

Kort trav, lagom form:


 En lite mer ökad trav, även den i lagom form:


Här ser man problemet med all önskvärd tydlighet. Han krullar ihop halsen och jag svarar då med att "skicka iväg" honom några steg, jag duttar till med spöet och börjar rida lätt överdrivet energiskt för att få till en längning och fortsätter därefter rida honom i en lång/låg form en stund innan jag plockar upp honom på nytt.







 RucjRucj fortsätter ägna sig åt lite söndagsrollkur även när passet är klart han... ;)



Lite svettig men ganska nöjd tror jag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar