onsdag 17 juli 2013

Dressyr!

Nu hade jag ju utlovat att vi skulle ägna oss åt något lite out of the ordinary igår men det blev inte så mycket av det.

Planen var att svida upp sig som till tävling och sedan rida ett antal olika dressyrprogram som om det vore just tävling.

Planerna gick i stöpet dels på grund av att det visade sig att jag inte har min tävlingsoutfit här (vilket förstås spelade mindre roll) men mest på grund av att det var så pass kuperat på åkern, det blev lite för mycket uppför och nedför för att kunna rida som på en bana.




Det råder inga tvivel om att vi var ovanligt tjusiga ändå.







Själva träningen gick både bra och mindre bra, jag har så vansinnigt svårt för att rida med "ordentligt" stöd på tygeln vilket leder till att det blir mycket "glappkontakt". Jag kan heller inte hålla händerna som man ska när man rider dressyr, jag har så många år i ryggen av att rida med enhandsfattning att jag helt ärligt inte klarar att rida med en snygg handställning ett helt pass.

Vi kände lite mer på samlingsgraden i traven, både åt det det ena å andra hållet, ökad trav kändes faktiskt inte särskilt långt bort så det ska vi öva på mer.

Galoppen gick mindre bra, riktigt bombastisk och snygg var den emellanåt men jag var tvungen att verkligen rida för att han skulle hålla galoppen vilket jag inte alls gillar. Självfallet ska han ha det stöd han behöver men jag vägrar klämma med skänklarna, skjuta på med sätet och hålla i tyglarna med den kraft som behövdes igår.

Formen var faktiskt snudd på inte en enda gång för djup och rund, istället blev han stundtals för hög och helt enkelt oformad... Haha, ska man skylla sig själv kanske, så klart ska man det ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar