tisdag 23 juni 2015

Tillbaka

Inte för att jag har varit borta men träningen har legat lågt under helgen eftersom jag haft fullt upp med skogspromenader och cykelutflykter.

Jag nämnde kanske att jag gjort några enkla stretchövningar med Fjenjan, det var förberedande träning som jag idag byggde vidare på. När man "longerar" à la akademisk ridkonst börjar man med att röra hästens huvud/hals åt båda hållen, handen nära nosen (som oftast är kapsonförsedd), man går baklänges framför hästen och jobbar liksom "direkt" med öppna/sluta.

Äh whatever, jag är kass på att förklara i skrift, Frieserfian skötte sig i alla fall finfint idag.

Hon lät mig böja halsen och flytta runt hennes stora kropp åt alla håll jag ville, en enda gång klev hon på mig men det är sådant som händer när man heter påflugen i mellannamn och det dessutom är lättare att ta ett steg framåt än åt sidan.

Selfiiie!


Jag håller mig på gruset eftersom det ger mer att träna utan stängsel, vi behöver ju onekligen träna på att vara i det fria, jag vill även komma åt underlaget som är relativt tufft med lösa stenar. Här i trakten där allt är sand, gräs och annat mjukt är det viktigt att hitta hårdare platser/vägar också.


Med pojkarna har det rullat på bra, Rucj har börjat bete sig normalt även de stunder han går i egen hage och han har nu lärt sig att man kan gå in i stallet och sussa en stund utan oro för att bli kvarlämnad där hela natten.

De är som sagt inne mellan ca 18 och 23, jag passar på att tvätta/smörja innan de ska ut igen så vi har myskväll i stallet varje dag.

Guldgubben är fortfarande smällfet men jag anar att det går åt rätt håll, hans nedbetade hage är förstås fortfarande en riskfaktor (kort, nytt gräs är så klart väldigt näringsrikt) men jag har inget annat att tillgå om jag inte väljer att släppa ut honom på heeela hagen som snart är ett klöverhav (inget alternativ alltså).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar