måndag 10 februari 2014

Video!

Att bli fångad på film är sannerligen ett ovärderligt verktyg för att man ska kunna analysera sin ridning ordentligt.

Och det är aldrig för tidigt/lågt för att göra just det så här kommer ännu mer snack om tävlingen.

Avstånden mellan hinder 1 - 2 och 4 - 5 var "off" för oss. Det var 5,5 språng mellan de första hindren och 4,5 språng mellan 4:an och 5:an.

Eftersom vi stått planterade likt en ökenblomma i ridhussanden mycket mycket länge valde jag att rida "kort och sakta" för att klämma in 6 språng mellan 1:an och 2:an men satsade ändå på 4 språng mellan 4:an och 5:an eftersom vi då var mer "igång".

Hinder nr 2, man ser att vi fått klämma in oss lite och hamnar nära "hindret":

Hinder nr 4, här hoppade vi ut lite stort istället:

Alla fyra hörnen upptogs av hästar vilket gjorde att jag tyvärr inte kunde ta ut svängarna som jag hade velat och hinder 1, 3 och 4 var därför ganska svåra att rida an mot.

I 70 cm's klassen satsade vi på 5 språng här vilket gav bra resultat:

Det var det här hindret vi först fick ett stopp på, tack vare videoklippet kan jag bättre se varför det blev så. Som sagt var det svårt att rida an på 4:an, Rucj cyklade lite i avsprånget och vi fick alldeles för långt på fyra språng.

Nej vilken otur! sade någon när han stannade, lite halvdåligt ridet skulle jag vilja tillägga.


Hade vi haft hela ridhuset till förfogande och en normal uppvärmning (som inte inbegrep stillastående i hundra år innan start) hade det gått ännu bättre.

Att 6 ekipage kunde ta så evinnerligt lång tid berodde dels på att man fick vägra och greja så många gånger man ville plus att banan skulle höjas och byggas på till oss som red sist.

Så här såg det ut i alla fall:



Jag var väldigt nöjd över att han hoppade de där glesa hindren så pass bra som han gjorde, 2:an, 3:an, 6:an och 7:an kändes toppen! Och bara två språng korsgalopp på hela dagen!

Väldigt söt var han också:

2 kommentarer:

  1. Grattis! Såg ju jättefint ut och framförallt är han ju en riktig snygging! :)

    SvaraRadera
  2. "Tack", haha, vet väl inte om vi var värda ett grattis direkt...

    Men jag tycker nog också att det gick väldigt fint till med tanke på att vi inte hoppat bana tidigare och samtidigt hade så mycket nya grejer att ta in och deala med.

    SvaraRadera