onsdag 2 april 2014

Tisdag - reglera galoppen

Tränade igår också, hoppade inga hinder men vi hade åtminstone bommar på marken.

Vi lade ut två bommar med ungefär 20 meters mellanrum och tränade sedan på att växla mellan att korta och länga galoppen.

Vi växlade mellan att rida på 9 respektive 6 språng, tämligen enkelt klämde vi in 9 medan vi fick kämpa lite mer för att gå på 6 språng.

Rucj går gärna fram för skänkeln men han ser gärna att man fortsätter skänkla för att han ska hålla gångart/tempo.

Detta ridsätt är väl det mest utbredda som finns men jag är stark motståndare till att konstant klämma, driva, pilla, peta och dra... jag blir galen på att han saktar av för att jag slutar skänkla.

Igår var det en sådan dag, jag säger "galopp" och Rucj svarar med galopp men släpper den så fort jag släpper drivet.

Hur som helst trillade poletten ner bra på slutet och vi fick äntligen till lite acceleration även i ridhuset (är ju inga större problem när man rider ute...).

Kort:

Lång: 



På kvällen sprang jag en sväng med den här lilla godingen vilket alltid är lika trevligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar