tisdag 15 april 2014

Hoppat lite mer

Jag hade bokat utebanan för att hoppa där för första gången men Adam fick ändrade arbetstider så det sket sig kan man säga. Det är lite lätt omöjligt att bära hinder med Rucj i ena handen och på utebanan får man ju förmodligen inte släppa honom tänker jag...

Vi traskade i alla fall tappert dit "ensamma" och med lite hjälp fick vi fram ett enkelt hinder.

Han var lite trögstartad under gårdagens pass i hagen så idag testade jag att värma upp lite annorlunda. Vi tog bara något varv i trav följt av en liten skrittpaus och gick sedan över till galopp (allra först hade vi förstås skrittat fram till fots i 20 minuter) vilket fungerade bra.

Vi höll oss länge till ett litet kryss innan vi lade upp det på 70 cm och slutligen 85 cm. På de "högre" (haha!) höjderna tog vi bara ett fåtal språng, tror vi tog 70 cm ungefär fem gånger och 85 cm tre gånger.

Själva ridtiden blev ganska precis 30 minuter, han hoppade väl och kändes bra så det var bara att klappa och gå hem.

I maj ska vi försöka "levla upp" till att hoppa runt metern igen. Vi hoppade ju 1,05 i mars men fick lite bakslag på köpet och efter det har jag varit noga med att hoppa 80-90 men inte mer.

Känner mig nöjd men trött på blåsten...



Rucj har i ett par dagar haft en egen hage som han står i några timmar per dygn, allt för att han ska kunna få i sig tillräckligt med mat.

På det här viset slipper jag ha honom i boxen i flera timmar och jag kan lämna maten och gå därifrån, vilket är väldigt skönt de gånger han inte vill äta precis just vid utfodringstillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar