tisdag 23 september 2014

Sista

Sista tjatet om tävlingen kommer här (lovar!).

Det fanns bilder på telefonen också så jag kan inte underlåta att ta med dem och analysera vår insats lite mer.

Första halten:

Första travvolten:

Mellantraven på långsidan: 

Strax innan avslutande halten: 

Jag vägrar rida honom bakom lod, vilket ofta är lättare sagt än gjort, så för dagen var jag faktiskt relativt nöjd med formen. Han blir lite "till sig" av att tävla och då blir det mesta bättre, han bjuder bättre och behåller hållningen utan att krulla ihop sig.

Domaren och jag delade inte riktigt den åsikten men det är förstås viktigare för mig att formen känns bra för oss än att den känns rätt för domaren. Jag var glad för att näsan var så pass "framme" medan hen hellre hade sett att han kom in med näsan mer.

Av alla (hundratals..?) starter som jag såg lör-sön var det en övervägande majoritet som reds bakom lod. Och då menar jag inte de som dippar in bakom lod i vissa moment, jag menar de som konsekvent rids helt och hållet bakom lod. Tråkig utveckling enligt mig men det verkar inte straffa sig, snarare tvärtom.


Min fina sadel passar inte längre Rucj, den glappar bak numera eftersom pållen i fråga har fyllt ut ryggen lite. Trevligt med muskler men jag vill inte behöva byta sadel, det må låta trivialt men det bidrar faktiskt till att jag lägger ridningen på hyllan.

Jag har testat så många olika sadlar och det här är den skönaste sadeln ever, nästan dubbelt så dyra Prestige- eller Jaguarsadlar är inte i närheten av lika bekväma. Jag kan uppriktigt sagt inte tänka mig att uppbåda styrkan att leta ny sadel åt oss. Just nu. Vi får väl se vad det blir av oss i framtiden.

 
För å va lite schyrre fick Rucj gå till och från från tävlingen i hackamore. Jag fick dessutom lite frukost (tack vare mina superba medhjälpare) innan vi traskade hemåt igen.


2 kommentarer:

  1. Det ser sååå fint ut, så synd att du känner som du gör. <3 lav jo min söta kusse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3 Jag tycker väl egentligen också att det är synd men det känns ändå rätt att känna efter och inte bara göra som man alltid gjort för att man alltid gjort så :P

      Radera