fredag 26 september 2014

Förklarar mig lite

Om jag skulle förklara ordentligt varför jag tänker sluta rida skulle det bli en väldigt lång historia men...

...jag kan försöka ta den korta versionen.

Det är jobbigt.

Jag kan inte underlåta att rykta i en-två timmar per pass vilket sliter i mina handleder, axlar och nacke. När rykten är avklarad ska jag raskt promenera, minst två km både i början och slutet av varje pass.

Av någon anledning har jag dessutom haft en period då jag flera gånger i veckan rider TVÅ pass per dag.

När sedan själva ridningen är smärtsam både fysiskt och mentalt då är det svårt. 

Jag vill så mycket mer. Kalla mig pretentiös men att ha hamnat på en nivå som är "sämre" än när man var 13 är tufft.

Egentligen spelar det ingen roll, det enda jag vill är att ha en lycklig häst som tycker att jag är kul. Well... jag kanske inte kan prata med Rucj med ord men jag kan inte inbilla mig att han tycker att jag är särskilt kul. 

Jag kämpar hela tiden emot ingivelsen att jämföra nuet med hur det var förut, för att kunna ta mig vidare framåt måste jag låta bli att jämföra men den senaste tiden har jag inte lyckats. 

Det är gravt orättvist mot Rucj att börja jämföra och det gör det helt omöjligt för mig att göra något med honom överhuvudtaget.

Ytterligare en anledning är denna:



Jag behöver mer tid åt Fester.

Att ha ständigt dåligt samvete gör inte vardagen lättare. 

Min alltid lika ystra och fokuserade lilla äppelkakebakelse kommer inte längre tillåtas hamna på plats två över listan av prioriteringar.

Jag har planer både för Rucj och Festsson.

Men jag behöver tid att tänka och känna efter. Det måste vara roligt att träna och sköta om hästarna, annars är hästägandet nog den sjukaste uppoffringen man kan tänka sig.

4 kommentarer:

  1. Har läst ikapp lite och åååh vad jag känner igen mig! Jag har ingen fysisk smärta som du har, men motivationen... den är puts väck :( Har ridit kanske tre gånger på ja en månad? Totalt värdelöst. Finns inte på kartan egentligen att sälja N men ibland funderar jag mer på det, som nu. Har ingen särskild lust till något annat heller just nu och då blir det ju tungt. Och så allt krångel med stallplatser, sadelhelveten osv, det bidrar DEFINITIVT inte till någon motivation heller... Nä usch. Kram till dig, hoppas det blir bättre för oss båda snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vad tråkigt, ni som var så på gång i somras. Jag kan väl komma ut till er någon dag? Kram!

      Radera
  2. Ja vi var ju det, så det känns trist. Du får gärna komma! Vi har rätt fullt upp med flytt (har köpt hus ju!), flyttar den 11:e. Men kan du nån vardag när jag är ledig kanske? Är ledig nu på fredag och 15, 16, 20, 22 okt t ex.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du köpt hus, coolt!! Kanske kan komma den 15:e då? Vi får höras!

      Radera