onsdag 5 augusti 2015

Dagen

Så här ser det alltid ut, Fester i lösdriften och Rucj precis utanför, Fester släpper gärna in Rucj men Rabarbern är helst helt "fri" han. 


Jag gav Fenjas täcke till Rucj istället (hon behöver ett ännu större) och medan jag lade på det första gången muttrade jag lite för mig själv om att hon då minsann hade kladdat ned det ordentligt... vi snackar inte smuts nu utan brunst-kladd. Ah men vad schysst av mig att klä hela hästen i brunst och sedan släppa ut honom till Hingstsson.

Stackars Fester visste ju inte vad han skulle tro men lille plutten var en sådan gentleman att jag faktiskt lät dem hållas, han flemade och brummade konstant medan han dansade runt Rucj men mer än så blev det inte, tack och lov... nästa gång ska jag slå på hjärnan innan jag byter utrustning dem emellan.

Hade nyss ett litet slitpass med Fröken i fråga.

Började med att promenera lite lite på vägen, hon går gärna bortåt men att vända och sedan gå de där metrarna tillbaka tycker hon är riktigt äckligt. Hon rusar och skuttar lite men sliter sig faktiskt inte längre.

Vi longerade sedan en stund på grusplanen vilket gick relativt bra i höger varv men så fort jag bytte till vänster kastade hon sig mot mig och körde hela den grejen, om och om igen... tillslut bestämde jag mig för att helt enkelt driva igenom min vilja och efter lite konster fick jag ut henne och åstadkom ett par bra varv i trav innan hon reste sig och gick fem steg på bakbenen.

Då kände jag att det fick räcka, hon är nästan aggressiv men så fort hon landat och märker att jag är "snäll" ser hon ut som en gullig kattunge igen och det gör det svårt att veta hur jag ska komma tillrätta med det.

Hon fick åtminstone trampa grus en längre stund och att jag "vann" (haaatar att se det så men jag vet inte hur jag ska uttrycka det annars) en gång var väl bra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar