onsdag 30 december 2015

Mycket

Det är mycket nu, som vanligt, det går lite upp och ner (som vanligt...) men framåt tar vi oss.

Salsa har jag ridit barbacka i skogen senaste två dagarna, hon börjar komma i form på riktigt nu och vi har kommit till en punkt där hon är redo för lite seriösare träning med mer fokus på samling och böjning.

Fester har dragit bob idag igen. När det blir tungt kan han stanna och fundera lite, vilket jag tycker är en väldigt skön reaktion, annars är han säkerheten själv än så länge.

Min finaste Fenja har haft riktiga toppar och dalar... Igår befann vi oss i det något obekväma läget att hon var full av energi som vi inte riktigt kunde "få ut" på grund av underlaget, vi hade en lite skakig resa längs vägen, när det kom en stor skogsmaskin på lite håll kröp hon in till mig för stöd men efter någon sekund tog osäkerheten överhanden och hon vände upp rumpan och tänkte slå. Jag stod på precis "rätt" avstånd för att bli avrättad och livet passerade snabbt i revy kan jag säga...

På något vis fann jag mig och kunde ducka i tid men det var med brustet hjärta och svaga knän jag fortsatte "träna" henne. Jag vet att hon inte vill mig illa och att hennes ambivalenta reaktioner inte är hennes fel men det svider att ösa kärlek över henne och sedan ändå behandlas som ett hot.

När värsta spyreflexen lagt sig bemödade jag mig länge och väl med att bestämma riktning, avstånd, start, stopp...  och det lönade sig, hon gick som en dröm i flera minuter, jag var oerhört glad att jag kämpat mig igenom rädslan -tills hon gick omkull och jag önskade att jag blivit ihjälsparkad istället.

Det var fruktansvärt men hon klarade sig bra. Hennes hovar är stenhårda och glatta som marmorskivor så idag har jag fulklippt dem, jag har gjort så tidigare år när det varit isigt (vilket det inte är nu men frusen mark och ingen snö ger inte heller mycket till grepp), jag klipper alltså små hack på flit och skiter i att raspa. När hovarna är tillräckligt friska och hårda håller "hacken" genom träning och allt. Fenja stod för övrigt för första gången helt stilla och lyfte samtliga hovar tills jag var färdig - duktig! Hon har varit duktig och tagit några nya kliv i skogen idag också.

Fin bild som Adam tog i väntan på att jag klädde på Festsson idag:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar