onsdag 7 oktober 2015

Höst

Börjar få igång rutinerna igen, tar mig upp vid 6 och åker sista gången till hästarna vid 22, har tränat Fenja två gånger om dagen, pojkarna får sedvanlig lek-/dressyrträning i hagen och Fester även en lite längre tur.

Eftersom det fortfarande är work in progress nere på klöveråkern törs jag inte gå dit vilket retar mig som gärna smider medan järnet är varmt förstås... men tänk er att stå med andan i halsen när det kommer en stor jävla maskin farandes ur skogen för att hämta de inplastade balarna, hu det vill jag inte vara med om.

Nu har jag tagit ut draken uppe vid stallplanen när det varit liv och rörelse, hon traskar relativt snällt förbi nya hästar som görs iordning och folk, bilar osv verkar inte bekomma oss särskilt mycket, hon behöver stanna och andas en del men det beror nog mest på att hon helst vill få gå ända fram till hästarna.

Longeringen fungerar fortfarande inte (och vi som precis hade börjat få till det så jättefint å bra...) men istället går ledandet bättre. Jag låter henne vända mot mig och även springa en del vilket verkar ge resultat, hon tycker det är obehagligt först men när hon märker att det inte "händer" något (tror hon är mest rädd för sig själv) blir hon busig och glad. Återigen må det se galet ut när Fenja sprätter till och sedan vevar med huvudet mitt i skallen på mig men hon behöver känna att vi kan svänga snävt, springa och greja utan att det betyder panik och/eller tillsägelser.

Från och med igår är Rucj naken, måste vara väldigt skönt, vi har knott fortfarande men nu har det varit ett par minusgrader i två-tre dagar stor del av dygnet så de måste väl försvinna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar