onsdag 8 april 2015

Vilken dag

Man skulle kunna brista ut i sång!

Stora svarta pärlan har fått en riktig hage och egen lösdrift - hallelulja!

Tyvärr var det inte "gratis", har man hängt med i bloggen här under lite längre tid så vet man att slita med hagar är story of my life (och egentligen inget jag vill uttråka andra med i onödan men efter min hjälteinsats igår måste jag få skriva av mig lite).

Att det ständigt blir så mycket slit för min del beror helt sonika på att jag har helt andra krav än tillsynes samtliga övriga hästmänniskor.

Stängslet ordnades upp på en knapp timme och var därmed inte mycket att oja sig över, nöjde mig med att knyta ihop de trådar som var av och ta bort en del grenar som stretade mot stängslet.

Men mockningen.

Holy shit.

En normal människa hade kanske låtit detta vara men jag vill att det tinar/torkar upp och det här tjocka lagret (se nedan) med dynga/höspill gömmer ett lika tjockt lager is, det må ha blivit halt åt henne istället men det borde smälta fort nu när isen är framgrävd.


Jag mockade längs stängslet av samma anledning, isen blir bevarad av allt packat bajs vilket gör det ytterst svårt att traska runt där utan att halka av den numera upphöjda stigen... många kärror blev det.


Själva slitgörat utgjordes dock av att mocka ur lösdriften, det var en knapp halvmeter (!) skit och massivt piss-lager, eftersom Fenja är en hög häst var det en absolut nödvändighet att "sänka golvet" så att säga. Efter tre timmar nådde jag marken och efter fem timmar och trettio minuter var jag klar.


Det var sådana hysteriska mängder halm att jag inte ens behövde hämta mer efter att jag gått igenom hela jävla skiten. Jag förstår mig verkligen inte på "systemet" att fylla på med ny halm istället för att mocka, antingen anstränger man sig lite varje dag eller så sliter man som en jävla idiot en gång om året och under tiden får hästen sova i piss...? Eh?

Aja, så här fint blev det tillslut:


Och så här mycket, japp all halm från vänster till höger i bild, hamnade på den numera dubbelt så stora dyngstacken.


Fenja gick i sin nya hage redan från strax före lunch men eftersom det tog mig hela dagen att bädda rent åt henne fick hon inte se lösdriften förrän i skymningen.





Idag mår jag som jag förtjänar (inte, borde få känna mig som världens bästa människa) min högra handled är helt pajad och jag är rädd att det blir svårt att få något vettigt gjort den kommande tiden. Förra året levde jag i bandage under flera månader på grund av frenetisk smärta i just den handleden så en viss oro har infunnit sig.

Så här såg Tjejsarn ut i morse:



Den stora behållningen är att schemat decimerats betydligt tack vare gårdagens insats.

De senaste 5-6 veckorna har det sett ut så här:

06:30 - släpper in flocken i sin mathage och tar ut Fenja

06:50 - släpper in Rucj till sin mathage och ger en liten portion till Fester

08:00 - hänger hos Fenja för att träna/mocka/pyssla fram till...

09:00 - ...ställer tillbaka Fenja till sin lilla hage (senaste tiden har hon som bekant gått i de andra hästarnas hage medan de äter) och tar sedan ut flocken ur sin mathage.

10:00 - ställer tillbaka Rucj och ger pojkarna gemensam second breakfast.

När allt det är gjort är det lite mer "fritt" att mocka, borsta, fodra, träna, rida, pyssla... vilken tid man vill, fram till...

19:00 - ställer in flocken i sin mathage

20:30 - nattar Fester och Rucj

21:00 - tar in Fenja och tar sedan ut flocken ur sin mathage

Nu när Fenja är fri och fin kan jag göra vad fan jag vill vilken tid jag vill - moahaha!!

Ställde inte klockan när jag gick och lade mig igår, jag sov för första gången sedan Fenja anlände hela natten (nu när jag slapp den plågande försovningsångesten) och vaknade glad som en lärka kvart i sju och cyklade iväg i vanlig ordning.

NU har det börjat komma fram barmark i corallen så förhoppningsvis kan vi använda den för lite inridningsbestyr  snart.


Rucjdjuret i sin lilla mathage i morse:


Aaah, jag ser verkligen fram emot att lägga tyngdpunkten någon helt annanstans än att passa tider åt andras hästar och om jag inte är alltför handikappad borde det kunna hända lite roligare grejer den närmsta tiden. Man ska ju inte ha häst bara för att mocka och bära tunga saker.

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att Fenja fått sin egen lilla lösdrift, men trist att det blev utan sällskap! Hoppas hon kan släppas ihop med de andra snart (för visst är det ändå tanken väl?). Kram på dig! /Sarah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi saknar Orvar :/ Det kanske är fler hästar som skall flytta så det blir inget ihopsläpp förrän de åkt, gissar att det realistiskt sett blir ihopsläpp lagom till betet.

      Radera