fredag 10 april 2015

Födelsedagsfin

Bebishästen fyller år idag <3






Trots att dessa blommor är de första som kommer upp varje år, före gräs, tussilago och allt, vet jag ändå inte vad de heter. Anyone?

Vilken dag som helst ska jag ta upp träningen med Fenja igen.

Vi behövde ladda om lite efter senaste passet då hon som ni såg både slet sig och skrämde skiten ur mig när hon var lös. Hon har aldrig slitit sig i hagen och hon gjorde det så plötsligt att jag var helt oförberedd.

Promenaden till nya hagen kändes initialt omöjligt lång, hon var redan helt tokig och sprang runt i sin lilla hage så oddsen kändes lite så där... men hon överraskade oss rejält och gick med raska nervösa steg hela vägen in i sitt nya hem, Adam fick till och med en liten tår i ögat.

Igår red jag (hör och häpna... obs: Rucj förstås) runt hennes hage och hon traskade med oss på sin sida om stängslet, det finns en öppning mot skogen så jag smider ondskefulla planer om att ta ut henne där för att sedan spatsera rakt ut i naturen. Sliter hon sig så får hon väl göra det.

Faktiskt ser jag fram emot att gräset kommer upp, att kunna stanna och beta under en promenad borde inte göra saken svårare i alla fall, Fenja är inte lämplig att mata ur handen men jag är inte helt främmande för att använda mig av belöning (kalla det muta om ni vill) i form av mat. Ska hon bli min häst så kommer hon ändå att få spendera många långa timmar i skogen inklusive mat- och vilopauser.

4 kommentarer:

  1. Det ser ut som Alsickeklöver (kallad helsickeklövet av hästfolk)
    Den är giftig för hästar, du kan läsa om den på Jordbruksverket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är INTE helsickeklöver. Vet precis hur de ser ut och de tittar inte upp ur snön :P

      Radera
  2. Tittar upp ur snön... Omg vi har 17grader varmt 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är ni det ;)

      Luskade ut att de heter backskärvfrö, när jag var liten brukade jag och mina kompisar äta dem och av det jag läst mig till är det helt okej att stoppa dem i käften.

      Radera