tisdag 14 april 2015

Äntligen!

Drömde mardrömmar om att Fenjas hovar gick katastrofalt sönder och bestämde mig för att verka henne idag trots högerarmens tillfälliga uselessness. Det var verkligen dags, jag har inte verkat henne sedan 4:e mars på grund av att jag helt enkelt inte lyckats, jag har gjort några halvhjärtade försök men hennes tålamod har varit obefintligt.

Jag försökte binda upp henne idag men det var ingen hit, däremot var jag tillräckligt enträgen för att ånyo lyckas verka henne lös.

Hallelulja!

Resultatet var inte direkt perfekt men tillräckligt bra för att jag ska kunna sova hoppas jag...


Vi tränade på lite annat också, jag ledde iväg henne längs stängslet men släppte henne när jag insåg att hon helt saknade den finess som krävdes för att ta sig fram bland stockar och stubbar på den förrädiskt hala snösidan där tjälen ännu gör den branta marken svårframkomlig.

Hon visade dock ännu en gång att det där med grimskaft/linor inte betyder någonting för henne, stackarn kämpade på i mina spår trots att hon var lös, jag vet att hon aldrig gått där självmant vilket gör det idealiskt att träna på eftersom hon trots allt är i hagen vad som än händer, tillslut blev hon tillräckligt stressad för att sticka snabbast möjliga väg ut till fast/öppen mark igen.

Vi lyckades leka fint och roligt i ett par minuter, jag sprang och hon sprang, jag skickade bort henne och hon sprang ett varv för att sedan komma tillbaka, ja jag hann nästan glömma bort problemen men då bestämde hon sig för att påminna mig om dem.

Aja, jag hade grimskaftet i handen så hon fick en smäll mitt i plytet när hon landade på armlängds avstånd från mig (efter en av sina tjusiga stegringar alltså). Lite trött blev jag allt men efteråt lät hon mig finslipa samtliga hovar under betydligt mindre protester så jag "förlät" henne om man nu kan uttrycka sig så.

Om hon har förlåtit mig för att jag byggt en kanal vet jag däremot inte...


För övrigt börjar det märkas att jag har en av varje (sto, valack, hingst), när jag hoppade Rucj utbrast jag vid ett tillfälle "bra tjejen!" och idag fick Fenja höra "duktig kille!" när sista bakhoven släpptes ner i marken.

HAHA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar