tisdag 25 juni 2013

Procedurer

Inom rutinerna för min hästhållning ryms en del procedurer som jag är extra konsekvent med.

Rykt. Jag ryktar alltid länge och väl, runt en timme eller mer. I följande ordning åker borstarna fram: gummiskrapa, piggborste (på hela kroppen ja), rotviska, rotborste och slutligen då ryktborste, detta moment varierar en del tidsmässigt främst pga att det kan ta eoner av tid att få RucjRucj ren.


Rykten är första steget i uppvärmningen och just uppvärmning är jag nitiskt ordentlig med. 

Nästa steg är ett par böj-/stretchövningar, dessa har smugit sig in i den dagliga rutinen mycket tack vare att RucjRucjs normala hals-/huvudposition ser ut så här:


De går helt enkelt ut på att han får sträcka sig efter en "godis". Vi börjar med att han får ta den mellan frambenen, sen får han ta den vid bogbladet på vardera sida, efter det gör vi en liten "specialare". Om man tittar på bilden här ovan och tänker sig en punkt mitt på halsen (längs med strupranden, alltså framsidan av halsen) så är det dit han får "sträcka" sig, för att klara det behöver han "suga upp" underhalsen ordentligt och det är väl egentligen mest det hela övningen handlar om -att främja övre delen av halsen och "stjälpa" underhalsen. Vi går efter det vidare till sadelgjordsläget och slutligen bärbensknölen. 

Sista steget i uppvärmningen (som görs från marken) är helt sonika att börja gå. Gå gå gå. Jag slarvar aldrig med detta och jag promenerar minst en km innan jag överhuvudtaget börjar överväga att sitta upp. Varför? För att det är behagligare för alla inblandade, jag blir uppvärmd, hästen blir uppvärmd, vi slipper onödiga spänningar och jag hinner även komma i rätt state of mind om jag inte redan var det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar