tisdag 18 juni 2013

Hoppning


Jag håller mig till min nya träningsplan där tre pass i veckan utgörs av dressyr eller hoppning vilket hittills visat sig vara både roligt, utvecklande och spännande. Nu har vi kört en till runda hoppning i hagen.



Förtydligar att det alltså är den andra gången jag överhuvudtaget inkorporerar bommar eller hinder i vår träning. Jag är mycket nöjd över RucjRucjs insats, hans inställning är hela tiden uppsluppet positiv och det är förstås det allra viktigaste, det näst viktigaste och det näst näst viktigaste.





Han känns även reglerbar och liksom lagom "på" vilket också ger en mycket bra känsla. Jag har två "kombinationer" i hagen, den ena kan man variera mellan fyra och fem språng emellan hindren och den andra kan man rida på två eller tre språng. Båda varianterna utför han relativt enkelt och han tar mina hjälper väldigt exakt och fint, det är ganska svårt att byta mellan två och tre språng (ju färre språng desto större svårighetsgrad) men det går alltså förvånansvärt bra.



Det här hindret är faktiskt knappa metern högt. Högre än så "ska" jag inte hoppa med en så ohoppad häst men det är svårt att hålla sig :P



Jag skulle önska att han får ner huvudet mer i språnget och även förstås att han vinklar ihop benen mer men det känns lovande det här. Väldigt lovande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar