lördag 2 april 2016

Frihetsdressyr

Skrev en liten text på instagram om hur jag tänker kring inlärning av att stegra.


Litar på att alla förstår engelska men lite snabbt översatt då:

Att få hästen att stegra vill jag egentligen inte, jag vill alltid att hästen gör en levad dvs snarare sätter sig än reser sig, bakbenen ska vara samlade och ta lika mycket vikt. En låg, balanserad "stegring" som hästen kan "hålla" är liksom kronan på verket i träningen - 100% vikt på bakdelen.

Jag lär inte hästen att stegra genom att vifta med armarna eller sträcka upp mig och min energi emot den, jag fokuserar på bakbenen så lyfts fronten automatiskt, jag vill inte heller att hästen träder bakåt.

Min filosofi och metod grundar sig på att hästen speglar mig och för att uppnå det krävs det förstås att man jobbar en hel del på relationen.



Andra grejer som jag gillar att jobba med är spansk skritt, jambette och skolhalt.



Att träna tillsammans i frihet, på någorlunda lika villkor, kommer alltid vara viktigare och roligare för mig än att rida. Jag är sjukt seriös med mina hästar och att vi alla trivs med livet och det vi hittar på är själva kärnan och hela meningen med allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar