fredag 5 december 2014

Brann i knutarna

Bokstavligt talat.

Nej då, så illa var det inte.

Idag när jag kom hem från stallet gick det inte att äntra huset, det var ingen direkt rökutveckling men det fanns liksom inget syre och luktade fränt på något vis. Adam upptäckte att det snarare kom från övervåningen än vedspisen och när vi stod där uppe insåg vi att det knastrade och sprakade i väggen.

Panik.

Typ. Som två lamslagna puckon stod vi och kände på den varma väggen och började så tveksamt sakteliga överväga att ringa 112.

Sagt och gjort.

Under den spektakulärt lilla tiden (alltså vi snackar sekunder här) det tog brandkåren att anlända hann jag grabba gitarr, sadel och fotoalbum samt hafsa fram brandsläckaren. Adam tog två kuddar och en bok som vi håller på att läsa. HAHA!!!

Åtta brandmän och två sotare senare... kunde vi konstatera att huset inte brann, det brann i skorstenen bara (jag vill kalla det typ soteld...? eller?).

Aja, nu sitter vi här och glor på idol, det är lite kallt eftersom vi vädrat i flera timmar men utöver det har ingen skada skett. Ville börja grina när blåljusen susade in på gården men kände mig väl tillmods när huset snabbt fylldes av starka karlar.

Så här i efterhand undrar man ju varför man skäms för att slå 112 när det uppenbarligen brinner någonstans... alltså, ibland får man tala allvar med sig själv.

Random tokig bild:



5 kommentarer:

  1. Jag kände likadant själv när vi bodde mitt i stan och det rykte in i vårt kök på andra våningen, rutorna i lägenheten under var kolsvarta och det kom små rökpuffar ut från dom. Rätt uppenbart att nåt var galet men ändå kände mig som en busringangde skitunge när jag ringde, lura in ett gäng brandbilar till Karlstad centrum liksom. Skönt att det inte brann "på riktigt" hos er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, hoppas det gick bra hos er. Och det var precis så vi kände oss :P Nu känns det faktiskt jättebra att man kommer vara mer "beredd", tror det var nyttigt att komma över den där inbyggda spärren, man kan ju behöva hjälp på riktigt en dag ;)

      Radera
    2. Det gick bra hos oss också som tur var, var en elbrand i nån apparat i den obemannade kontorslägenheten under oss. Inga lågor men helt rökförstörd. Vi slapp sanering hos oss, tack o lov :)

      Radera
  2. Skönt att det gick bra och regelbunden sotning är verkligen ett måste!

    SvaraRadera
  3. Fy så otäckt! Tur att det inte var nån fara.

    SvaraRadera