lördag 22 november 2014

Mornin' snowin'

Aaah, faktiskt lite skönt med det tunna vita täcket som lagt sig på marken, det kommer garanterat smälta bort men för stunden skänker det en liten paus från det absolut jämngråa skitvädret.

Om det slutar plasksnöa ska jag rusa ut med kameran för att få nya bilder på pållarna, det har ju inte blivit mycket till förevigande den senaste tiden och det beror mest på att det hela tiden duggregnar och är "mörkt" ute.

Trycker in lite fler bilder från vårt roliga frihetsdressyr/ridpass.


Jag vill egentligen inte uppmuntra till att Rucj reser sig, när han stegrar på eget bevåg (när han leker med Fester) gör han det ofta väldigt högt och för något år sedan slog han faktiskt över, därför kryper jag ihop som bilden visar vilket genererar en "stegring" med marken fortfarande på tryggt avstånd. Att göra en låg levad är dessutom mycket bättre träning än en regelrätt stegring.



Det var som sagt rejält nervöst att sitta upp på hilding vilding au naturel, paradoxalt nog är det just den osäkerheten som gör att jag väljer att inte använda grimma, halsrem eller liknande. Att förse honom med exempelvis halsrem skulle tveklöst leda till en hel del dragande i sagda livlina vilket helt och hållet skulle motverka syftet med övningen.

Rucj var inledningsvis konfunderad och förstod inte vad vi höll på med men efter den första trevande minuten öppnade han sinnet för resterande hjälper och vi kunde fortskrida nästan som vanligt.



Klappa! 

Känner mig fortfarande mäkta stärkt och glad för att jag valde att sitta upp.

Jag hade lika gärna kunnat ge upp när han kutade runt och klämde sig förbi hinder, vägrade och grejade. Hade jag gjort det hade jag tagit med mig en känsla av nederlag istället för seger.

Så skönt att det blir rätt ibland!

2 kommentarer: