onsdag 15 maj 2013

Besök x 3

En riktig hästhelg blev det med inte mindre än tre olika hästbesök.

Jag åkte ut till en seminstation och fick se hur de jobbar där, intressant och roligt att få se stona med sina föl. Den här fuxfian var nog det bastantaste halvblod jag sett, haha.

Sen hade jag den stora glädjen att få åka hem till den här lilla prinsesshästen, Arabsto, 3 år och alldeles underbar.


Visst är Araben som jag (och många med mig) känner den en häst med oslagbart temperament men det här var något i särklass. Helt klart den mest kramgoa häst jag träffat i hela mitt liv, och så trygg! Lade sig ner helt obehindrat, åt, sov och lät sig klappas (hur mycket som helst) utav en främmande människa (mig), helt overkligt söt var hon!


Hon kunde stå och gå på sina ben också, jag lovar ;) Det gick några timmar men jag hade helt bekymmerslöst kunnat stanna ännu längre. Solen värmde, underläppen hängde, marken var relativt torr, gräset grönskade... I min mening blir det inte mysigare.

Sista besöket gjorde jag ute i Sörbo för att se ett Arabekipage som jag träffat en gång tidigare göra sin tävlingsdebut i dressyr. Efter ritten kom jag förstås (min vana trogen) med en massa tips och råd, vilket ledde till att jag fick sitta upp och visa vad jag menade -superkul! 

Erkänner att jag kallade honom "den segaste Araben jag någonsin sett" men det visade sig att bjudningen bara låg och väntade precis under ytan, hehe.

6-årig Arabvalack och den eminenta ryttaren är alltså jag, för den som inte ser det :P


Jag red lätt hela tiden för att få energin framåt och även för att hjälpa ryggen att komma upp, han är fortfarande ung och håller på att hitta "rätt läge".



Här ber jag om en längning, han svarar jättefint och sträcker ut genom hela kroppen.



Jag red i 7 minuter och mot slutet kändes det som att han var helt med på mina hjälper och kämpade på för att vara mig till viljes, resultatet är jag jättenöjd med och känslan var bra ända från start. 

Det här är en häst som har mycket roligt att hämta i framtiden. Snygg, trevlig och glad lämnar han inte mycket kvar att önska.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar