fredag 14 oktober 2016

Pigg Fenja

Tror ingen har en sådan hetlevrad Frieser som jag har, hon är nog min mest energiska häst trots skarp arab-konkurrens, jag gillar fart och bus så det känns bara positivt.



Den gångna veckan har jag smygändrat lite i vår träning och börjat trycka lite mer på våra positioner. Att hon är så svår att leda beror mycket på att när det blir spänt/håller på att skita sig kliver hon på/mot mig, vilket gör att hon puttar mig av vägen då hon vill träda lite åt sidan så som spända hästar gör, att huvudet dessutom åker upp i skyn gör att jag hamnar "under" henne direkt.

Jag skulle vilja tro att hon vid det här laget är tillräckligt trygg med mig och våra promenader för att tåla att bli korrigerad utan att hon för den sakens skull blir modfälld. Hon måste sluta slå bogen i ryggen på mig men jag vill aldrig någonsin utsätta henne för något som kan tolkas som bestraffning, särskilt då hon faktiskt beter sig "illa" av rädsla oftast, svårt det där men på det hela taget tycker jag att vi haft en relativt bra vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar