måndag 11 mars 2013

Släkten är bäst!

Ska nu förkovra mig lite i Festers (och Dinos) släkt, vi börjar med deras far Jesper.

Jesper RW 48 var en welshponnyhingst född 1974, han var framgångsrik på framförallt fälttävlansbanan och tog SM-guld -94 (som 20-åring!).


Jespers första avkommor föddes 1978 och hans sista föddes 2001, inte illa! Jesper blev 27 år, ännu "värre" var Jespers far, Hellekis Timjan, med avkommor födda mellan åren -73 och -00! Timjan behöver nästan ingen presentation, han blev 30 år och även han hade en framgångsrik karriär med bland annat SM-guld i fälttävlan. Timjan hamnar i regel högt på rankinglistan över fadershingstar då han har många avkommor som lyckats bra på tävlingsbanan.


Även Jesper hamnade högt på "faderslistan" under 2012 och det kan han tacka en väldigt speciell avkomma för, nämligen ridponnyn Sputnik!

Sputnik är från Jespers sista "fölomgång" och är precis som Fester född 2001. Sputniks karriär på både galopp-, hopp- och fälttävlansbanan är mäkta imponerande!



Jag ska nu ge mig på att rabbla upp meritlistan för denna en av Sveriges främsta c-ponnyer:

Galopp: 
SM-silver, två SM-guld, ett silver och ett guld i Skandinaviska Mästerskapen.

Hoppning: 
startade sitt första (ute-)SM som åttaåring vilket resulterade i en 13:e plats, samma år tog han sig ända fram till en bronsplats under inne-SM. Många SM-starter har det blivit sedan dess och inte mindre än fyra medaljer hittills. Sputnik bytte ryttare under 2012, Zandra lämnade över till lillasyster Zabine, sitt första år tillsammans red de sig till en 3:e och en 6:e plats på ute- respektive inne-SM, tog sig ända till Nordiska Mästerskapen och fick ett silver med laget där.

Som om det inte räckte har Sputnik även deltagit i Lag-SM i fälttävlan och vunnit DM i denna gren.

Sveriges högst rankade c-ponny ekipage 2012 -Zabine Svensson och Sputnik!


Helt fantastiskt -vilken ponny! Halvbror till både min älskade och saknade Dino och allas vår glädjespridare Fester, jag känner mig stolt och blödig som jag är vill jag gråta en skvätt, hahaha.

Stor eloge till hans ägarfamilj som köpte Sputnik och hans mamma när Sputnik var en liten fölunge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar