onsdag 5 juli 2017

Hästfärger

Hur färger nedärvs är ett ämne som jag finner intressant och som samtidigt retar gallfeber på mig då så mycket okunskap florerar.

Har man exempelvis en häst till salu eller en avelshingst som helt felaktigt sägs lämna/inneha vissa färger blir jag lite smått förbannad. Falsk marknadsföring bottnar säkert i många fall i ren okunskap men å andra sidan vet jag väl inte riktigt om det är nå bättre...

Gulgenen är populär och inte ens lite svår att förstå sig på rent genetiskt - trots det läser man om exemplevis fuxar "som lämnar gult". Nej nej nej. Det gör de ej. Ja inte på egen hand iaf.

Om två isabeller producerar en fux, vilket är fullt möjligt, har sagda fux i sin tur inte ett scheit gult i sin genkod och kan inte "ge gult" (ja rent teoretiskt kan förstås avkommor bli gula men endast pga den andra föräldern som då alltså måste vara gul på ett eller annat sätt).

Detta blir lätt en roman men för att simplifiera kan man säg att det krävs ett gulanlag för att bli gul men alla gula hästar har förstås en grundfärg och om avkomman ärver mammans eller pappans (eller bådas) gulgen är alltså inte säkert.

I exemplet med isabellerna kan man alltså få avkomma i färgen fux, isabell eller cremello. Har man "tur" får man alltså en dubbelgul (i detta fall med grundfärgen fux dvs en cremello) och då blir det genast enkelt att börja färgavla då dubbelgula alltid lämnar gult (eftersom de har dubbla anlag och ett anlag "ska" ju med till avkomman).

Även dubbelgula (det man förr kallade albino, alltså ge mig styrka... haha) har alltså en grundfärg även om det kan vara svårt att avgöra vilken då gult i dubbel uppsättning ger sådant stort utslag.


Något gulgenen däremot är dålig på att bleka är svart och här kommer vi till det största problemet.


Det finns en drös "mörk-/svartbruna" hästar som i själva verket är gulsvarta. Själv känner jag till fem stycken felregistrerade hästar, i samtliga fall är föräldrarna svarta och gula så det krävs inte precis någon Sherlock Holmes för att lösa fallet, när dessa hästar lämnar gula avkommor sprids förstås fel information om hur nedärvningen fungerar eftersom hästarna felaktigt benämns ex mörkbruna.

Enda gången det kan vara svårt att spåra färg med hjälp av föräldradjuren är när de skimlat av och saknar angiven födelsefärg.

Fester till exempel har fått gulgenen av sin mamma, då hans pappa är rödskimmel, hon var "vit" och vilken färg hon hade i botten vet jag ej men gul var den alltså i någon form.

Gulgenen syns oftast relativt tydligt även på ögonen så skimlar eller så kallade "svarta/mörkbruna" kan man avslöja tack vare ovanligt gyllene ögon.


När det kommer till Fester och Plättans eventuella avkomma blir det garanterat grundfärgen fux eftersom fux + fux = alltid fux, sedan är frågan om hen ärver antingen mammas, pappas eller bådas "tillägg" dvs gulgen och/eller konstantskimmelanlag. 

En isabell konstantskimmel hade ju varit något, tror aldrig jag sett en sådan, om jag inte är helt dum (vilket jag inte är) är chansen lika mellan fux, rödskimmel, isabell och isabell konstantskimmel dvs 25%. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar