onsdag 7 juni 2017

Ridit Fenja

Satt upp en liten sväng i oktober men bortsett från den gången var det ett år sedan jag red Fenja senast.

Vi hade lite otur med vädret då det sprack upp och blev stekhett precis när vi började göra oss iordning. Fenja var all over the place, det var busfnatt blandat med "avstängning" och lugnt beta gräs under staketet för att sedan bli ståendes förstenad vid ljudet av en röst vid ett intilliggande hus.

Hon fick sköta sig själv en stund och när hon kändes mottaglig sadlade jag och longerade henne lite i lina.


När jag satt upp blev det "åka av" direkt. Hon började gunga ordentligt under mig och stegrade sig sedan upprepade gånger, någon gång klev hon till och med bakåt (japp på bakbenen) men efter de initiala tokerierna blev det någorlunda lugnt i båten. De första minuterna vågade Adam varken fota eller filma men det sista lilla "rycket" kommer här:








Hon var egentligen skapligt lugn hela tiden och jag kände väl mest "jaha det blev en sådan dag" när hon drog iväg även om jag villigt erkänner att det skakar en del i benen när hon börjar resa sig.

Vi skrittade flera minuter innan jag satt av så det var skönt att kunna avsluta bra och jag kvittrade som en snäll lärka till henne precis hela tiden så jag är nöjd med min egen insats och känner att jag inte hade kunnat göra på något annat sätt.


Fester går fortfarande i en liten hage, han får sällskap av Rucj en eller två gånger om dagen och jag matar honom var fjärde timme ungefär, han tar det bra men nu vill han gärna leka varje gång jag kommer så han ska få större hage för var dag tänker jag.

Förhoppningsvis klarar han gräset bättre och bättre ju längre in på säsongen vi kommer, nu har det ju fått växa fritt i hans hage (medan han stått i skämsrutan) men det ser jag bara som en fördel då det är lämpligare att äta högt gräs än att beta ner till marken hela tiden, aja det är som det är och jag gör ju vad som helst för att han ska må hur bra som helst och tar hellre det säkra före det osäkra helt enkelt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar