måndag 5 juni 2017

Bajs bajs bajs

Denna mycket märkliga vinter/sommar som ersatte våren förde med sig torka, frost och sedan en fullkomlig explosion av grönska. Jag har varit oerhört orolig för Fester då vi haft allt annat än medvind när det gäller yttre omständigheter, sandstormar som höll i sig i veckor gjorde att båda pojkarna började hosta, spirande frostgräs ledde till missnöjda magar och från ena dagen till det andra gick vi från för lite till för mycket bete.

Fester har känts slö och det är han normalt sett inte, till slut fick jag nog och ställde honom i en liten hage, han har sedan i fredags fått se maten serveras av mig istället för att moffla i sig på eget bevåg. Han får fortfarande kilovis med gräs men främst maskrosor (som är en nyttig växt) och inte i samma utsträckning som han själv skulle sätta i sig.

Efter två dygn blev bajset fint istället för löst, pållen pigg istället för slö och jag själv något lättare även om jag passar honom fem gånger om dagen nu. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga fortsättningsvis men hur som helst är jag tacksam att han känns bra igen.

Övriga hästar har fått sedvanlig omsorg, har lasttränat Fenja igen (gick ganska bra) och ridit Caspar några gånger, Rucj slipper krav över huvud taget då den första knott-attacken är in full swing och jag inte törs klä av honom helt enkelt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar