fredag 26 februari 2016

Oj vad jag vilar

Inte.

Kunde inte hålla mig från att träna Salsa en stund igår, hon får så vansinnigt mycket överskottsenergi av att gå på halvfart så jag vill undvika att låta henne stå helt, som jag nämnde tidigare är jag laddad med träningsidéer och lite feber stoppar mig tydligen inte.

Idag mår jag dock mycket sämre så nu ska jag vila lite mer seriöst.

Anyway, lilla bruna har en tendens att trava som om vi befann oss på Solvalla, jag har ärligt talat aldrig travat så fort i hela mitt liv, all denna skjutkraft vill jag förstås omvandla till bärkraft.

Att få med bakbenen in under kroppen är naturligtvis a och o för att kunna rida ändamålsenligt och vi lyckas alltid med det stundtals men det är svårt att hålla ihop det hela utan att det blir dragkamp och alla som känner mig vet att det konventionella så kallade "stödet" i handen inte är min grej (och med en så känslig häst som Salsa kommer det direkt protester när det blir för mycket "håll" i tyglarna).

Nu skulle jag kunna ranta ordentligt, känner mig så förbannat less på att varenda människa helt skamlöst rider gravt bakom lod, i förra veckan såg jag en superfin häst ridas så in i helvete "djupt" att den slog hakan i bringan och faktiskt knäade sig själv i mulen (under ett hopp-pass kan tilläggas).

Men nu var det ju inte det jag skulle skriva om.

Jag tömkör aldrig på vanligt vis men jag tränar vid hand/på långa tyglar ibland och detta testade jag igår för första gången med Salsa.

Jag tog huvudlaget som jag rider på nuförtiden, där tyglarna sitter i nosgrimman (bettlöst förstås), och gick sedan bredvid henne och höll i tyglarna som om jag satt på ryggen.

Intressant nog travade hon i gångfart (jag orkade inte springa... haha) relativt enkelt, mina släpiga steg och febertunga arm över ryggen spelade förmodligen in, hon slog på stort med lite söndagspiaff i frustration också vilket jag skrattade åt men det var ju bärkraft jag ville träna så en liten klapp på rumpan fick hon.

Ser fram emot att kunna testa detta på banan (nu gick vi på skogsvägen) i friskt tillstånd och utan vinterkängor.

Okej, kan inte riktigt släppa det där med hästens form... fasen vill inte ens öppna den maskburken.

Men hoppsan här sitter jag och rider hästen över lod, tänk vad, sjukt att jag nästan vill förklara varför.



Okej bilden på Rucj var väl snarare mitt i lod och inget annat men den kändes ändå som ett exempel på "över lod" i jämförelse med allt jag ser omkring mig.

Jag orkar egentligen inte debattera/diskutera frågan om huruvida stor roll själva huvudställningen spelar (och då särskilt frågan om bakom lod) men dagens sätt att helt öppet (och på flit!) placera huvudet mellan frambenen får mig att på riktigt önska att hästsport blir förbjudet.

1 kommentar:

  1. Håller med dig, det är pinsamt att se "yrkesfolk" inte veta bättre, och sen dessutom sitta och gnugga med sporrar *suck*

    SvaraRadera