torsdag 19 november 2015

Lång dag

Fy vilken lång och jobbig dag det blev igår.

Började med att rida Salsa, pigg som tusan var hon och vi släppte loss i ett rejält race vilket gjorde den lilla gynnaren gott, Bompan fick komma ut på en minimal promenad som hon utförde lite spänt och hastigt men helt utan problem.

Veterinären skulle efter en månads (!) turer fram och tillbaka äntligen tandkolla och vaccinera Salsa, naturligtvis ändrade hon tid i sista stund och dök sedan upp mer än en timme efter utsatt tid ändå.

I söndags blev en av hästarna påpucklad av de andra inne i lösdriften (jag och Adam var där och kunde ingripa), den oömma behandlingen ledde främst till ett fult sår på halsen och det passade vi på att låta veterinären kolla först.

Det var hemskt att se stora variga hudbitar falla till golvet men det värsta var att vetten påpekade att hästen hade en jävla tur. "Det har ju nästan tagit i juggularen".

Det hade inte ens slagit mig. När jag såg såret klippt och själv kunde konstatera att pulsen slog precis under såret visste jag inte om det var läge att skratta eller gråta.

Hon var med andra ord millimeter från att bli ihjälbiten, hon hade ju förblött framför ögonen på oss om det varit så, tänk bara... Alltså jag kunde f*n inte sova igår, det var tillräckligt obehagligt som det var men nu lyckas jag inte skaka av mig hur fruktansvärt mycket värre det kunde ha gått.

Veterinären var svinstressad och skitdum så jag kunde inte låta henne titta på Fenja under några som helst omständigheter men jag frågade ändå om gallan och hon tyckte att man kunde böja och röntga men så länge hon är ohalt var det väl "bara att rida på".

Tog en riktigt lång barbackatur under förmiddagen för att rensa tankarna. Tack och lov för lite mys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar