tisdag 14 mars 2017

Caspar

Jag har ridit Caspar en del senaste tiden, hans ägare är gravid så jag hjälper till att lufta honom lite, han är enormt bockig så det är synnerligen bra balansträning... haha!



Vi känner ju varandra bra vid det här laget eftersom jag träffar honom minst fyra gånger om dagen men det är fortfarande väldigt annorlunda att rida en vuxen häst som jag aldrig sett ridas. I söndags red jag i paddocken för första gången och det kändes bra må jag säga. Han är inte i någon direkt toppform och det i kombination med att jag egentligen inte vet vad han kan gör att jag tar det väldigt försiktigt och låter honom visa vägen. Galoppen är enorm och kräver väldigt mycket av honom så vi tar bara några språng i taget.

Hans framåtbjudning är lite skör, det blir antingen lite segt eller lite för busigt, men han lyssnar fint och känns alltid positiv.

Jag rider med enhandsfattning för att koncentrera mig "på resten" (och inte bli pillandes med tygeln), i början av passet behövdes det mer skänkelhjälper för att böja/forma honom (och ja vi råkade hoppa över en av bommarna en gång men det är inte med på filmen) men vi gick gradvis över till mer uteslutande vikthjälper och jag känner mig väldigt nöjd med det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar