lördag 19 januari 2013

Vinter

Ska krypa till korset och erkänna att jag fullkomligt och passionerat avskyr den här årstiden. När det är flera decimeter knagglig skarsnö och temperaturen håller sig stadigt runt 18 minusgrader med den oundvikliga påföljden att händer och fötter ständigt bryter kontakten med resterande kroppsdelar -då blir jag tokig!

Hur som haver befinner vi oss mitt i vintern och man måste ut varenda dag och helt enkelt gilla läget.

Snart kommer jag att ladda upp en film på hästarna när de har busfnatt i hagen men uppkopplingen är nära nog obefintlig just nu så jag teasar med några stillbilder så länge.






Jag har en filmsnutt på mig och Rucj-plutt också, inte speciellt rolig egentligen men med tanke på hur länge stackarn har stått (hela mars - november) så är det roligt och spännande att få börja komma igång igen, ibland med betoning på spännande... Erucj har en oanad förmåga att utföra allehanda konststycken på helt eget bevåg nämligen. 

Jag kopplar tyglarna till elastiska remmar istället för att fästa dem direkt i bettet, varför? För att saltomortalerna föregås alltid av att han slänger med huvudet (å det grövsta), på det här viset blir det inte ett hårt ryck (som är otrevligt för både mig och häst), jag slipper rycket och kan styra upp situationen genom att hålla "hårt" i tyglarna. Men va taskigt?! Nä då, det är som sagt elastiska remmar och han behöver inte känna motstånd mer än någon sekund för att återfå fattningen. 

Det gör även att jag kan rida på ett lätt "glappande" stöd utan att det blir små ryck i munnen på honom. Jag rider egentligen uteslutet på bettlösa alternativ eller med stångbett på grund av att jag vill kunna rida med en väldigt lös kontakt, vilket tränsbett alltså inte lämpar sig för. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar