tisdag 19 februari 2013

Träning, planering, förhoppning...

Efter nätta nio månaders riduppehåll känns det äntligen som att man kan börja se framåt igen.

Vi började "träna" igen i november, 2-3 dagar i veckan, ca 20 min/pass, skritt rakt fram... I december gick vi upp till 3-4 dagar i veckan och började trava också, fortfarande bara rakt fram. Att jag låter honom stå så mycket beror till viss del på att de går på lösdrift i en jättestor hage, han är inte beroende av mig för att få motion, jag vill även att han ska hinna smälta "lektionerna" ordentligt mellan varven.

Erucj är av naturliga skäl väldigt piggelin under träningen, nu när det äntligen står ridning på schemat igen, att man måste bygga upp sig långsamt ligger bortom hans möjligheter att förstå. Han blir ofta ofokuserad, skyggar, brallar och har sig, på gränsen till att jag får "tygel-rida" bara för att hålla honom kvar på marken, vilket jag gärna vill! Att han håller sig på marken alltså, vad jag däremot inte vill är att behöva tjuvhålla honom hela tiden.

Han har under de senaste veckorna fått lära sig innebörden av ordet nej. Det är riktigt så man skäms när man är ute och rider, han får något ryck och jag fullkomligt skriker -NEJ!! Aldrig i min vildaste fantasi kunde jag tänka mig att "höja rösten" en dag skulle ingå i min repertoar när det kommer till hästhantering. Här ska det förtydligas att det är det enda jag gör, jag sitter helt still och låter tyglarna vara. Han har (thank God) greppat konceptet nu, jag behöver inte längre oroa mig för varken improviserade caprioler eller skam över att skrika åt sin häst, det räcker med att säga "nej" i normal ton i rätt läge nu för tiden.

Nu när vi närmar oss slutet av februari ser träningen ut ungefär så här:

Rider 5 dagar/vecka, fortfarande håller vi oss ute efter skogsvägarna och rider med andra ord rakt fram. Vi har nu lagt in lite backar plus att vi rider en del sidvärtsrörelser, speciellt öppna. Vi ryggar även en hel del, mest vid hand innan och efter att jag ridit, vi backar lugnt och fint ca 15 steg åt gången. Jag leder alltid Erucj (och alla andra hästar) i 5-15 minuter innan jag hoppar upp, alltid! Vi håller oss fortfarande runt 20 min ridtid, vi brukar vara ute totalt ca 40 min.

I mars lägger vi till galopp och i april börjar vi (om allt fortskrider på rätt sätt) dressyra lite också. Förhoppningen är att tävla dressyr i sensommar/höst, målet är msv:c.

Ge oss vår!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar