torsdag 15 november 2012

Presentation: Erucj

Det må se ut som Festers blogg men ingen Fester utan Erucj.

Erucj är ett Arabiskt Fullbod, född 23:e maj 2001 och är därmed lite drygt en månad äldre än Fester. Han föddes på galoppinriktade Onsala Arabians nere på västkusten, ett utav mina favoritstuterier, där erbjuds hästarna en sund och naturlig hästhållning. Erucj var inte riktigt tillräckligt snabb på banan (tur för mig) och såldes som 5-åring.

Wadim, Erucjs pappa, föddes på Michalow i Polen och är mycket vinstrik i utställningsringarna världen över. Wadims mamma Warszula var i min mening ett snudd på fulländat sto. Erucjs mamma hette Erudycja, även hon född på Michalow, hon var efter blommeröduppfödda hingsten Probat som inte behöver någon presentation.

Erucj själv är en riktigt utåtriktad tuffing som alltid brallar och busar eller buffas och pussas. Han är en mycket reslig man på 163 cm i mankhöjd (lätt 2,20 i öronhöjd ;)


Den 26:e februari sparkade Aztasia (som bodde hos mig under vintern) Erucj i hagen. Jag rusar dit, han springer rakt in i min famn och kickar till med bakbenet som då avger en obekväm mängd blod, jag böjer mig ner och tittar rakt in i benet på honom.

På Strömsholm opererade de ut griffelbenet som var i flera delar. De där första dygnen som jag inte fick träffa honom var gräsliga. Väl hemma blev det boxvila fram till början av maj.

Erucj är i dagsläget frisk och fin men förstås ur kondition. Vi började promenera i somras, la till tömkörning/longering under hösten och snart ska vi börja träna på riktigt igen. Målet med Erucj är ta oss så långt det går inom ospecificerad disciplin, fälttävlan om jag själv får välja men det är det förstås inte.


Bilden är tagen sommaren 2011, man kan inte tro att jag är en skvätt över 1,80... Han är så tjusig, den ädla springaren.

Vår tid kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar